Опис досвіду роботи



 Новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів. Головною метою української системи освіти є створення умов для успішного навчання, виховання, розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися протягом життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.
Все це вимагає серйозних змін у здійсненні навчального процесу: метою навчання стає не сам процес, а досягнення учнями певного результату; навчання набуває діяльнісного характеру (навчання через практику, розвиток самостійності учнів); головним стає не предмет, який вивчається, а особистість. Через стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій змінюються механізми здобуття знань учнями: пріоритетним стає вільний доступ до інформаційних ресурсів, самонавчання, вміння знайти і відібрати потрібну інформацію. Важливе значення має комп’ютерне програмне забезпечення освітнього процесу. Інформаційні технології та їх вплив на зміст освіти, методика й організація навчання залишаються на сьогодні актуальною темою. Це і визначило тему мого педагогічного досвіду, над якою працюю декілька років, «Використання ІКТ на уроках математики».
Дана проблема висвітлена у працях багатьох учених (академік Глушков В.М. уперше проаналізував поняття і перспективи розвитку інформаційних технологій, дидактичні проблеми і перспективи використання ІТ у навчанні досліджувала Роберт І.В., психологічні основи комп’ютерного навчання визначив Машбіц Ю.І., систему підготовки вчителя до використання ІТ у навчальному процесі запропонував і обґрунтував Жалдак М.І., С.Пейперт сформулював ідею “комп’ютерних навчальних середовищ”. Знайомство із дослідженнями вчених і педагогів-практиків Жука Ю.О., Бикова В.Ю., Пушкарьової Т.О.,  Козленка О.Г. та інших переконало у тому, що ІКТ є не тільки потужним засобом підвищення якості навчання на сучасному етапі розвитку середньої освіти, але і важливим засобом формування світогляду особистості, інтеграції уявлень підростаючого покоління про світ. Значні можливості ІКТ дозволяють реально забезпечити кожному учневі дійсно рівний доступ до якісної освіти.
Інформаційні технології не тільки полегшують доступ до інформації і відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, але і дозволяють по-новому організувати взаємодію всіх суб'єктів навчання, побудувати освітню систему, в якій учень був би активним і рівноправним учасником освітньої діяльності. Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
·         зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів;
·         ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів;
·         вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів телекомунікацій, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових діях;
·         індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі, самостійно, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви;
·         самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, коригувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, в результаті чого удосконалюються навички самоконтролю;
·         здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій тощо), розвиваючи тим самим у школярів творчу активність.

Я використовую комп’ютер як при підготовці до уроку, так і в процесі навчання. При цьому він не замінює мене, а тільки доповнює. За допомогою комп’ютера я як учитель математики маю можливість матеріалізувати деякі абстрактні властивості реальних об’єктів, тим самим сприяючи підвищенню доступності навчального матеріалу для засвоєння учнями. Наприклад, завдяки наочності учні мають можливість дослідити самостійно графік функції в залежності від значень коефіцієнтів її рівняння, зобразити геометричні фігури, їх перетини тощо. Складаючи завдання теоретичного та практичного змісту, намагаюся надати творчої, випереджаючої, тренувальної спрямованості. Не є секретом, що математика складна, серйозна наука, при вивченні якої дитина повинна підключати логічне мислення, пам'ять, обчислювальні навички. Учні швидко втомлюються, тому я активно впроваджую нетрадиційні форми проведення уроків, які вносять пожвавлення в буденне життя дітей, і тому матеріал легко сприймається учнями.
При проектуванні уроку використовую різні програмні продукти: текстовий редактор Word, за допомогою якого готую роздатковий та дидактичний матеріали. Різноманітні тестові програми, такі як Майстер-тест, MyTest, електронні презентації, виконані у програмі PowerPoint, дають можливість мені зробити уроки видовищними й ефективними. Використання мультимедійного проектора на уроці математики відкриває нові можливості для вирішення проблеми ефективності навчання, зокрема, сприяє підвищенню якості засвоєння знань учнями, удосконаленню організації самостійної роботи, активізації навчально-пізнавальної діяльності, дозволяє більш раціонально використовувати час. 
У процесі вивчення математики, учням часто доводиться співвідносити рівняння, нерівності, системи рівнянь з геометричними об’єктами, їх властивостями. Тому викладання математики, особливо геометрії, потребує постійної опори на зображення. Я навчаю учнів, як аналізувати готові зображення фігур (задачі за готовими рисунками, ілюстрації фігур тощо), так і поступово наповнювати зображення (таке наповнення часто відбувається під час доведення теорем та розв’язування задач), тому на слайди виставляю матеріал, який доповнює відомості, що стосуються теми уроку, та виступає носієм навчальної інформації.
Також за весь час існування комп’ютера було створено багато різноманітних програм для роботи на уроках математики. Я використовую під час уроків такі програми як:
·               Математика 5 клас – Програмно-методичний комплекс навчального призначення для загальноосвітніх закладів – ПП «Контур плюс»;
·               Математика 6 клас – Педагогічний програмний засіб – ПП «Контур плюс».
·               Алгебра 7-9 класи – Бібліотека електронних наочностей для ЗНЗ України – на замовлення МОН України;
·               Геометрія 7-9 класи – Бібліотека електронних наочностей для ЗНЗ України – на замовлення МОН України.
·               Алгебра і початки аналізу для учнів 7-11 класів та абітурієнтів у 1, 2 частинах;
·               Геометрія для  учнів 7-11 класів та абітурієнтів у 1, 2 частинах.
У перших двох ПМК  матеріал представлений у вигляді мультфільму, що дуже цікаво дітям 5-6 класів. Під час перегляду в потрібному місці можна зробити паузу, необхідні моменти записати у зошит. В той самий час, вивчення нового матеріалу перетворюється у пригоду. Інші програмні засоби я використовую під час вивчення нового матеріалу,  вони допомагають учням не тільки чути новий матеріал, але і бачити його на екрані.
Останнім часом у зв’язку із стрімким розвитком комп’ютерної техніки та відповідного програмного забезпечення розбудовується єдиний інформаційний простір, тому у своїй роботі впроваджую «хмарні технології» – це кардинально новий сервіс, який дозволяє віддалено використовувати засоби обробки і зберігання даних. Хмарні технології забезпечують виконання багатьох видів навчальної діяльності, контролю і оцінювання навчальних досягнень учнів, он-лайн тестування, відкритості освітнього середовища. Для публікації свого професійного портфоліо, швидкого зв’язку з педагогами, батьками, учнями я створила особистий блог (http://nadiazank84.blogspot.com) та електронну пошту Gmail (nadiazank84@gmail.com) на хмарній платформі Google Apps Education Edition.
 З успіхом використовую Google Docs – сервіс для створення документів, таблиць і презентацій з  можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам.
 За допомогою Google–Форм створюю он-лайн підготовку учнів до самостійних та контрольних робіт. Добираючи тестові завдання, маю можливість  переглядати результати та оцінювати навчальні досягнення учнів, коригувати планування наступних уроків, типів завдань. Також створюю анкети, опитування учнів, батьків та розміщую їх на своєму блозі. Завдяки використання онлайнових презентацій у Google Docs ефективнішою стала колективна (групова, парна) робота учнів над підготовкою електронних презентацій, участь у проектах.
 Використання хмарних технологій дозволяє мені урізноманітнити навчальний процес, зробити його ефективнішим, більш сучасним, що позитивно впливає на мотивацію навчальної діяльності учнів.
Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус вчителя; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.
Щорічно мої учні отримують високі результати в міжнародному конкурсі Кенгуру”, здобувають високі бали при складанні ЗНО, показують хороші результати під час районних олімпіад.  Під час проведення моніторингового оцінювання знань учнів з математики у 7 класах більше 20% учнів показали високий рівень,  65% достатній, а менше 15% середній і початковий.
До моїх досягнень можна віднести успішне проходження тесту “Microsoft із цифровіх технології”, участь в  районному конкурсі на кращу методичну розробку мультимедійного уроку, де зайняла II місце, зайняте III місце в районному конкурсі електронне портфоліо вчителя математики. Творчими здобутками ділилася з колегами під час районного семінару на тему “Використання ІКТ в позаурочний час”,  виступила на секційному занятті з темою “Формування навичок самостійної роботи на уроках математики”, провела майстер-клас «Використання хмарних технологій у діяльності учителя математики», розробила методичні рекомендації «Використання хмарних технологій при вивченні математики».
Я вважаю, що хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому і полягає основна місія сучасного учителя.


1 коментар: